Uskršnja jaja na žaru

Jarná rozliezačka v Chorvátsku je v našej komunite pomerne častá záležitosť, za málo peňazí býva hodne muziky a tak to máme radi. Ale ako sa vraví, nie každý deň je nedeľa a už tobôž nie každý rok je Veľká Noc slnečná a tento rok proste “nebyla podmínka”. A tak sme sa s tým popasovali ako sa dalo aj keď viac ako so skalou sme bojovali s chladom a častejšie ako chyty na lištu sme brali termosku na stisk.

Deň prvý – Dobrodošli
Počasie: Zamračené, teplota pod 10 stupňov, občasný vietor

Na Krku nie sme prvý krát, ale Belove stene sme ešte neskúsili, tak reku poďme sa rozliezť tam. Sektory sú roztrúsené po náhornej planine, každý má tak do desať ciest. Zložíme sa v “Áčku”, je tu pekná rovinka na istenie a fajn skala. Cesty lezieme za radom, sú si dosť podobné dĺžkou aj obtiažnosťou, najkrajšia je asi “You stupid woman” za 6a.

Matica lezie Michelle from rezistons (6b)

Deň druhý – Kako ste?
Počasie: Zamračené, teplota 8 stupňov, prehánky

Nasledujúci deň vsádzame na istotu a zamierime do top oblasti na ostrove – Portafortuny. Resty z minula nám zostali v podstate iba v hlavnom sektore “C” a tak niet o čom premýšlať. Po rýchlom rozleze skúšame nádhernú líniu “Pustolovec Rajd” (6c). Asi 8 expresiek ľahkého lezenia je zakončených bouldríkom a jedovatým dolezom k zlaňáku. Lezie sa aj miestna klasika, vytrvalostné monštrum po madlách “Joke about summer” (6c), na prelez ale podmienky nie sú. Sektor má solidnú návštevnosť vzhľadom na počasie, k zapytlenému Firewallkerovi sa kvôli iným dvojkám ani nedostávame. V núdzi čas vypĺňame platňovou peckou “Fak 4 Life” vylezenou dávnejšie, z mizérie nás napokon oslobodzuje dážď.

Mišo uteká pred bandaskami v Joke about summer (6c)

Deň tretí – Je li sve u redu?
Počasie: Slnečné, teplota 20 stupňov

Najlepší deň na Krku a my dodnes nechápeme, prečo sme sa rozhodli pre turistiku. Zámer zakončiť túlačku kamennými dolinami a roklinami v oblasti Bunculuka nám prekazili Rakúske topinky, navešané okolo skaly. Cesty inak krásou neohúrili a lezenie by asi aj tak za veľa nestálo. Pekné počasie sme aspoň využili na oddych na pláži, ktorý nám spríjemňovali nudistky v dôchodkovom veku. K večeru sa dievčence pripravili na pondelkovú šibačku maľovaním kraslíc, ale trošku zbytočne. Na ostrove je totiž problém nájsť akýkoľvek prútik, ktorý by nebol zdobený minimálne päť-centimetrovými tŕňmi a korbáč v potravinách nepredávali.

Turistika na ostrove Krk

Deň štvrtý – Škampi na žaru i prženi krompir
Počasie: Mrholenie, teplota 5 stupňov

Na parkovisku pod Portafortunou si pod zlovestnými mračnami búchame hlavy, prečo sme neliezli včera a presúvame sa do druhej kapitoly nášho výjazdu zvanej Istria. Ubytovaní sme tak ako pred dvoma rokmi opäť v Roči, tentokrát v apartmáne Dolores. Na ubytko prichádzame skoro, teta na nás nie je pripravená, asi ju vnukovia šibali celé dopoludnie a tak nemala kedy upratať. Čas chceme zabiť v reštike, ale keďže je Veľkonočný pondelok máme trochu problém nájsť nejakú v prevádzke. Po viacerých sklamaniach v Hume, Kotloch a Roči, nachádzame nakoniec vykúpenie v Buzete. Nepamätám si meno reštaurácie, každopádne ju odporúčam, personál bol veľmi príjemní a jedlá chutné, kukuričná polievka na štýl našej fazuľovice rozhodne potešila.

Najmenšie mesto na svete - Hum

Najmenšie mesto na svete – Hum

Deň piaty – Malo može
Počasie: Premenlivá oblačnosť, vlhko, teplota nad 10 stupňov

Nečakane sme už 2 dni bez lezenia a tak v Kompanji z auta doslova vyskakujeme a bežíme v ústrety vápencovej hradbe. Pod skalami je síce blatko a nástupy ciest sú decentne zatečené, lezieme však o dušu. Po povinnom rozleze v ľahších cestách v sektore Katz, Ajči potvrdzuje svoj titul platňovej princeznej a flashuje technické “Tricky Fingers” (6b+). My ostatní sme si zase z chuti zaliezli v krásnej cez 30 metrov dlhej “Charles” (6b), jednej z najkrajších ciest oblasti. Ku koncu dňa nám svieti slniečko a do oka nám padla nenápadná kratšia cesta “Surla” za 6b. Prvá polovica kolmá technická, druhá silovejšia po lištách do kopca. Ajči dáva slušný OS pokus, ale končí 1 expresku pod zlaňákom, ja v tom istom mieste pri flashi. Na pokus sa cíti aj Mišo a ten nám nakoniec ukáže ako sa pučia lišty v previšteku.

Ajči bojuje v OS pokuse cesty Surla (6b) sektor Katz

Deň šiesty – Kako i gdje parkirati?
Počasie: Oblačno, 15 stupňov, vďaka vetru pocitovo o kus menej

Stále je relatívne chladno a tak nás v sprievodcovi upútal sektor v Buzetskom kaňone s príznačným názvom Zimski. Feratka naznačená v sprievodcovi v praxi znamená lano spustené exponovaným žliabkom, zakončeným 5 metrovou hladkou platňou s dvoma kramlami. Pre pohodlie volíme zlanenie a ocitáme sa v kaňone nad riečkou Pivka. Nádherné miesto v lone prírody, akurát nám nepríde príliš vhodné do zimy, v pravej časti fúka vietor a z kaňonu prúdi chladný vzduch. Skala je krásna, dĺžka do 20 metrov, krápniky, soplíky, previšteky, v ľavej časti trochu platňového lezenia, ktoré ale neokoštujeme pre zlé poveternostné podmienky a nepríjemné istenie v prudkom svahu. Keďže tu okrem Palinka je pre nás len jedna lezitelná cesta po jeho prelezoch Ape Maja (6c) a Teške boje (7a+) odchádzame ešte pozrieť oblasť Kamena vrata, nachádzajúcu sa kúsok za Buzetom. Nebyť blízkosti cesty, z ktorej dolieha pod skaly hluk áut, jednalo by sa o romantickú oblasť s peknými výhľadmi. Sú tu najmä platňové cesty, obtiažnosti do 6b a v jaskynke ťažké projekty nad 7b. Každý sme sa doliezli v tom čo nám najviac vyhovovalo, ja som skúšal Brus Pajser (6b) v previšteku po soploch s preklopením do platničky. Celkom prísne, na prelez už neostal čas.

Ucho v oblasti Kamena vrata

Barbara z(a)vára s úsmevom v oblasti Kamena vrata

Deň siedmy – Što ima novog?
Počasie: Polooblačno, 18 stupňov

Konečne podmienka, ideme opäť pozrieť Kompanj, tenotkrát sektor Krankenhaus. Na Palkove odporúčanie idem rovno na rozlez skúsiť “the proudest line” sektoru, rovnomennú Krankenhause za 6c+, 30 metrovú lištovačku do mierneho previsu. Podľa Pinka vraj “vyrovnané lezenie bez výraznejšieho bouldríka, možno v polovici je taký ťažší krok za lištu”. Tento trochu ťažší krok mi dáva celkom jasnú stopku, v ľavačke nie je príťah, po pár márnych pokusoch potiahnem za expresku a už doleziem až do zlaňáka. Ale musím mu dať za pravdu, cesta je skutočný skvost. Ajči radšej kolmičky-platničky, Miči (6c+) je podľa jej gusta, ale trošku nad momentálne možnosti. Ja si spravím aspoň chuť v susednej If (6b), spolu so mnou aj Matica a Mišo a kým si Palinko ide vyliezť svoju najťažšiu cestu výjazdu Katz (7c), ideme s Uchami pozrieť Ghey team sektor. Hneď ako sme zočili kolmú sivú platňu, Ajči ožila a v krásnom OS štýle prebaletila Poskok (6b). Snažil som sa ju napodobniť, moc mi to ale nešlo, boulder strieda boulder, lišta betón, namádžovať nie je kedy, postavíš nič, prichytíš mrdku, pot ti z čela kvape na stehná, noha vysoko na trenie, čakáš kedy strelí, pravačka na zápor – škoda reči, proste vysoká škola lezenia.

Pinko drtí Asylantin (7a) v Krankenhause

Deň ôsmy – Vidimo se
Počasie: Slnečno, teplota 25 stupňov

Ako to už býva, posledný deň výjazdu máme najkrajšie počasie, je nám ľúto to nevyužiť a cestou domov sa zastavujeme v kaňone Vela Draga. Ten je lemovaný masívnymi vápencovými stenami, z ktorých sa týčia dlhé skalné vežičky. Na to koľko je tu kameňa, je sprievodca celkom skúpi na cesty. Z rána, na rozbehnutie peristaltiky, si doprajeme vychádzku s pracovným názvom hľadanie sektoru Gorgona. Po hodinke a pol meníme zámer a lezieme na prvej skale, ktorá sa nám dostane pod ruky. S prelezmi sa nám všetko vyjasňuje a aj Gorgonu nakoniec nachádzame. Dominujú ľahšie cesty, klasa je poctivá “old school” a nemusí sa ani liezť príliš vysoké číslo, aby sa človek potrápil. Trošku ešte polezieme, pofotíme, čo to pojeme a pomaličky uzatváreme jarnú rozliezačku na chorvátskej pôde. Som rád, že práve na takom peknom mieste.