Rakúske zápisky

Keď sa ozve srdce alpinistu a zažiada si viac ako zaprášené skalky na predhorí, keď sa duša horolezca neuspokojí s pár-metrovými kvakmi a predĺžený víkend sa spýta: “Koľko metrov si naliezol v lete ?”, vtedy treba priznať farbu, oprášiť “Genussklettern Österreich” a ísť si zaskalkárčiť do vyššej nadmorskej výšky. Už dávnejšie nám do oka padla línia v Rakúskom pohorí Tennengebirge s názvom Flitterwochen a príjemnou obtiažnosťou 6+ a práve toto leto na ňu dozrel čas. Cesta sa zvykne kombinovať s ďašími dvoma “Fun in the sun” a “Panorama”, čo nám dá dokopy okolo 550 metrov lezenia a zabezpečí zábavu na celý deň.

Krottensee

Udrieť chceme až v pondelok, nech v ceste nie je plno ako na Hlavnej stanici pred víkendom a tak celý výlet ponímame ako road trip Rakúskom, nikam sa neponáhľame a užívame si každý moment a okamih. V sobotu ráno sa zastavujeme na osvedčenom Peilsteine a na raňajky si dopriavame výdatnú porciu platňového lezenia v dierkatom vápenci. Dávame si zopár ciest pre chuť, zvesíme nejaké staré pytle v sektore “Zinnenkessel” a lezenie zakončíme parádnou 35 metrovou linkou “Lochstreifen”. Obedík na lúčke pod skalami dokreslí letnú idylku a uspokojení po každej stránke vyrážame k Wolfgangsee pri Salzburgu, kde chceme prespať v niektorom z početných kempov. Celkom nás zaskočilo, že turistická sezóna je ešte stále v plnom prúde a jazero je intenzívne obliehané z každej strany. Nocľah nachádzame asi až v piatom kempe, keď už to vyzeralo, že budeme skladať zadné sedadlá v aute na nejakom opustenom parkovisku. Všetko však dobre dopadlo, narýchlo staviame stan a pred západom slnka sa stíhame ešte aj okúpať.

Goss Fieberhorn v strede

Gross Fieberhorn v strede

V nedeľu ráno sa pohrávame s myšlienkou ísť si zaliezť na Falkenstein nad jazerom Mondsee, v St. Gilgene sa nám však takto skoro ráno nedarí nájsť nikoho, kto by nás tam člnom zaviezol a tak si musíme nechať zájsť chuť a odchádzame si vylepšiť náladu na krásne miesto k jazeru Krottensee. Na dnes je ešte v pláne výstup na chatu Werfener Hütte, tak sa dlho nezdržujume a po obednej sieste vyrážame opäť na cesty. Auto nechávame nad obcou Werfenweg, kúsok za hotelom Samerhof, kde nám hlási smerovník na chatu príjemne 2 a pol hodinky. Celkom strmo stúpame najskôr k Mahdegg-Alm a odtiaľ potom lesom a na záver kosodrevinou až na chatu, spolu asi 1000 výškových metrov. Celkom makačka, asi by som nechcel dať nástup do cesty aj lezenie v jeden deň. Na chate treba počítať s tým, že v jej blízkosti nie je žiaden zdroj pitnej vody a najbližší prameň stretnete po ceste asi hodinku pod chatou. Pri ňom je nastavaných kopec prázdnych 5 litrových bandasiek s prosbou od chatára na vynášku. Pochlapil som sa a dve som vyniesol, nech nerobím hanbu slovenským alpinistom. Okrem vďaky a čučoriedkovej limče, nám chatárka následne čapovala vodu z prinesenej bandasky zadarmo, inak by sme si ju museli kupovať. V nedeľu je chata prázdna, celý láger máme pre seba, naviac za “Samstag Preis” (10 očí za oboch). Mimo nás tu je už len jeden štamgast, trojica lezcov a dva páry lám. Skôr než krajinu zahalí tma, bežíme si narýchlo obzrieť nástup do cesty, ktorý sa nachádza asi 10 minút od chaty pekne po vrstevnici.

Záver Flitterwochen

Flitterwochen

Ráno vstávame ešte za šera, natlačíme orechovník a poberáme sa k nástupu. Na deň sú hlásené tridsiatky, berieme 3 litre vody, malo by to stačiť. Začiatok cesty je označený nápisom “Fun”, línia začína rampou pod previštekom a postupne prechádza do položených platní, kde nasleduje klasické štvorkové lezenie. Druhú a tretiu dĺžku spájam, čím sa dostávame na policu kde začína Flitterwochen. Smer celkom neodhadujem a darí sa mi naliezť do nejakej dardy. Pri treťom nite mi to dochádza a krkolomne zliezam späť. Stálo nás to ale dosť času a znechutení hľadaním pokračujeme prvou schodnou líniou, na ktoru narazíme. Postupom času zisťujeme, že pokračujeme v ceste “Fun in the Sun”. Natiahnem ďaľšie 2 dĺžky a opäť sa ocitáme na veľkej polici. Tu sa už konečne zorientujeme a natraverzujeme do Flitterwochen. Jedna krátka a ľahká dĺžka a už sme pod kľúčikom. Nasleduje pekné lezenie v kolmej platni, na 6+ celkom výživné, štand vynechávam a pokračujem dĺžkou za 6-, opäť veľmi pekná dĺžka a vyrovnané technické lezenie. Na ďalší štand mi to už ale nevydá a tak dávam slučku do pochybných hodín, zatajím dych ani neodsadám a len istím. Za chvíľu je pri mne Ajči, vyzerá, že si lezenie užila, za odmenu ju posielam rovno ďalej do regulérneho štandu. Tu Flitterwochen končí a napája sa na poslednú dĺžku Fun, opäť za 6+ a opäť poctivých. 40 metrová platňa nás privádza na panoramatický hrebienok mezi Malým a Veľkým Fieberhornom.

Fun in the Sun

Dávame si kratší oddych, máme už za sebou cez 300 metrov lezenia, deň nám pekne pokročil a slniečko začalo pripekať. Pokračujeme ľahko po hrebienku k prvému štandu cesty Panorama pod skalnou vežičkou. Zo štandu sa ešte chvíľu pokračuje voľne v rozbitom teréne, ktorým sa dostávame k zafixovanému, hodne vzdušnému traverzu. Celkom pumpovačka, kričím na Ajči nech sa moc nezabáva, lebo jej natečie. Má našťastie nazhybované a aj keď trochu zadýchaná, prelieza to na pohodu. Vo vzduchu už cítiť vrchol a tak sa nezdržujeme a po starých cementových skobách blúdime 2-jkovým terénom, ktorý nás má priviesť pod vrcholové platne. Keďže je to okolo 65 metrov musím robiť medzištand tesne pred koncom, z čoho mám strašnú radosť. Je minimálne 40 stupňov, nohy mi prerastajú lezečky a začínam upadať do tradičnej multipič depresie. Našťastie lezenie nepoľavuje a krásna 40 metrová platňa (papierovo za 5, ale zniesla by aj 6kový stupeň), ma preberá z letargie. Ešte jedna kratšia dĺžka a už sme pod záverečnou stienkou. Posledné 2 dĺžky vedú rozlámanou kúto-špárou, na odlezy radšej nemyslím a snažím sa liezť precízne, aby som niečo nevytrhol. Vynechávam štand a dorážam na jeden záťah aj poslednú dĺžku, ktorá končí na vrcholovej lúčke. Čas nám celkom pokročil, ani by som nepovedal, že nám to trvalo 7 hodín. Dlho sa preto nezdržujume, valíme späť na chatu, kde krátko regenerujeme a pokračujeme k autu. Nocľah ešte nemáme celkom premyslený, na pumpe kupujem mapu a z tretieho výkladu sa rozhodujeme pre kemp pri jazere Grundlsee, hlavne preto, že sme tam už boli pred pár rokmi a vieme čo nás tam čaká. Do kempu prichádzame až za tmy, namiesto Ajči som v aute priniesol zdochlinu, teplá sprcha ju našťastie dáva do kopy.

Zaistený traverz

Zaistený traverz Panoramy

Budíme sa opäť do azúrového rána, dávame si raňajky na brehu jazera a rozmýšlame nad lezením na neďalekých skalkách v Gössler Wande. Nachádzajú sa tu dva sektory, každý s približne 10kou ciest, väčšina z nich je označená menom a obtiažnosťou. Dominujú ľahšie cesty do 7 UIAA. Je dosť teplo, ale v tieni trochu skalkárčime v ľahších cestách. Po rokoch si opäť preliezam miestny skvost Fochtl za 6+. Cez obed sa prechádzame k jazeru Toplitzsee, ale davy nemecky hovoriacich dôchodcov nás zaháňajú späť a kúpanie radšej odkladáme ku Grundlsee. Tu si v kľude na plážičke vychutnávame slnečné lúče, priezračnú vodu, nádherné prostredie a jeden pár Frankfurterov. Len s ťažkým srdcom sa poberáme z tohto raja späť domov.

Fun in the Sun + Flitterwochen + Panorama | Tennengebirge
6+ UIAA (4+,3,4,4-,4,3+,3,6+,6-,6+,1,5/A0,2,5,4+,5+) | 550 m
Pozitíva: expozícia, výhľady, pekné lezenie v ťažších dĺžkach, 5/A0 traverz, cesta končí na vrchole , ľahký nástup aj zostup
Negatíva: veľa ľahkých dĺžok, záver je rozlámaný