Mit göttlicher Hand (Rax/Preinerwand)

Höllental to nie sú len cesty v údolí s pár minútovým nástupom, ale aj pekné vzdušné smery vo vysokohorskom prostredí. Jednou z nich je aj veľmi obľúbená cesta Mit göttlicher Hand v Preinerwande zo septembra roku 2000 od Thomasa Behma, autora nespočetných ciest v tejto, ale aj ďalších oblastiach. Preinerwand sa nachádza v južnej časti pohoria Rax, ležiaceho cca. 70 km juhozápadne od Viedne a siaha do nadmorskej výšky 1783 metrov. Stenou vedie viacero lezeckých ciest aj niekoľko ferát. Mit göttlicher Hand je jednou z tých najkrajších. Má 170 metrov a ponúka 6 kratších dĺžok (okolo 30 metrov) s vyrovnanou obtiažnosťou do stupňa 6 UIAA. Najmä posledné 3 dĺžky vedúce vo vrcholovej platni patria do zlatého fondu Höllentalského lezenia.

Preinerwand v celej svojej kráse

Z Bratislavy je to za ideálnych podmienok cesta asi na 90 minút. Vyrazíme smerom Gloggnitz, odtiaľ pokračujeme na Payerbach a Reichenau, za ktorým zabočíme na kruháči do ľava, smerom na Prein. Ešte v Preine pred ostrou zákrutou je odbočka so smerovkou „Klettergebiet Preinerwand/Griesleitenhof“, ktorá nás nasmeruje na úzku cestu, na ktorej konci je parkovisko. Z parkoviska už potom pokračujeme po vlastných, riadime sa smerovníkmi pre feratu Hans von Haidsteig, ideme najskôr po žltej, z ktorej neskôr odbočíme na zelenú a nakoniec na červenú turistickú značku, až prídeme pod nástup do feraty. Z chodníka neodbočujeme, ale pokračujeme ďalej suťoviskom skoro až na vrchol Preinerwandu k výraznej jaskyni. Na jej pravej strane začína naša cesta, ľahko identifikovateľná podľa zlatých nitov, ktorými je odistená. Aj keď je väčšinou udávaný čas nástupu hodina a pol, mne sa tam pod 2 hodiny ešte nepodarilo dostať. Alternatívny prístup je nechať sa vyviesť lanovkou Rax-Seilbahn z dediny Hirschwang na na okraj náhornej plošiny k chate Raxalpe Berggasthof vo výške 1 547 m.n.m. Jednosmerný lístok pre člena Alpenverein stojí okolo 10 Eur. Z hornej stanice lanovky sa potom dá ľahko a najmä nenáročne za 90 minút dostať na chatu Seehütte, ktorá je len pár minút od nástupu do cesty.

V závere tretej dĺžky

Samotné lezenie začína trochu rozbitou skalou, na prvý štand je potrebné prekonať 15 metrov trojkového terénu. Po tomto krátkom úvode už začína skutočné lezenie. Kúsok za štandom, na úvod prvej dĺžky preverí previštek po dobrých chytoch asi za 6, za ktorým nasleduje ľahší dolez na druhý štand. Pokračuje sa 25 metrovou dĺžkou asi za 6- po dobrých chytoch s dobrými nohami. Za ňou nasleduje asi 20 metrový traverz za 5 v rozbitej skale, ktorý nás privedie na záverečnú platňu. Tu je dobrý štand a teda aj dobré miesto na prípadne občerstvenie a krátky oddych. Štvrtá dĺžka je kratšia, asi 15 metrová položená platnička s jedným ťažším miestom. Za ňou sa nachádza najkrajšia časť cesty za 6, zo začiatku trochu ťažšia špárka neskôr už ľahšie lezenie v perfektnom vápne so super expozíciou. Posledná dĺžka je najdlhšia má okolo 40 metrov a platňa začína byť položenejšia, ale aj chytov ubudlo a tak sa nebudete nudiť ani v tejto dĺžke za 6. Po dolezení cesty sa môžme ísť pozrieť k vrcholovému krížu na Preinerwande alebo sa rovno pobrať na chatu Seehütte na zaslúžene pivko a jelení guláš (odporúčam). K autu sa potom z chaty dostaneme buď tou istou cestou ako sme prišli alebo po žltej značke, ktorú preferujem ja, pretože je oveľa príjemnejšia na zostup.

Parádne lezenie v piatej dĺžke

Do cesty stačí jednoduché lano, prilba, 12 expresiek a zopár slučiek na štandy. Cesta je odistená nitmi každých pár metrov a štandy vždy dvoma borhákmi. Najlepšie obdobie pre nalezenie do cesty je jeseň, keď je okolitá príroda pekne sfarbená, nie je príliš veľké teplo, ale slnko má ešte dosť síl, aby vás zahrialo počas istenia na štande.

Topo k ceste na nachádza na bergsteigen.at

Mit göttlicher Hand (6), Preinerwand, cca 170 metrov (6, 6-, 5+, 6-, 6, 6)
Pozitíva: parádne lezenie v hornej polovici, horský charakter, blízko z Bratislavy
Negatíva: dlhší nástup, slabší začiatok